När man väl har lyckats med den beundransvärda bedriften att spela in en hel långfilm påbörjas nästa process, nämligen att försöka sälja den. Många independentfilmare har ingen plan utöver att filmen ska bli färdig, vilket i sig är skickligt att lyckas med. Genom att fundera på hur filmen ska säljas och till vem, redan innan filmen har spelats in, kan emellertid leda till ökad motivation och till och med finansiera ert nästa filmprojekt. Här ska vi titta på några exempel på hur man kan gå tillväga när man ska sälja sin independentfilm.
Tänk internationellt
Innan ni börjar spela in filmen kan det vara värt att fundera på om ni kan göra filmen mer internationell. Främsta aspekten att tänka på i dessa fall är så klart talspråket. Om filmen är på engelska ökar ni era chanser till att lyckas sälja filmen. Är er engelska knackig, måste ni redan i manusstadiet ha en förklaring till varför. Man kan säkert komma på över hundra skäl till varför huvudpersonen inte pratar flytande engelska. Många lågbudgetfilmer drar in mycket pengar, mer än storfilmerna till och med. Därför är alla möjligheter viktiga aspekter att fundera över.
Men även om ni beslutar er för att spela in på svenska är det en god idé att tänka internationellt. Filmindustrin är begränsad i Sverige och efterfrågan på genrefilmer från Sverige är större än du kan tro utomlands. En svensk lågbudgetfilm kan även köpas upp för att spelas in i amerikansk tappning.
Gör filmen till en snackis
Försök få filmen så omskriven som ni bara kan, både utomlands och inom Sverige. Starta en kampanj på Kickstarter om ni behöver. Det gick ju bra för ”Kung Fury”. All publicitet är bra publicitet!
Förbered goodiebags som ni kan skicka ut till potentiella intressenter. Själva påsen kan vara en tygpåse med tryck som naturligtivs har filmens titel tryckt på utsidan. Innehållet i påsen kan vara en chokladask, visitkort och såklart en screener av er film. Ni behöver nå ut till och visa upp filmen för så många som möjligt.
Säljbolag
Försök få kontakt med olika internationella säljbolag som kan marknadsföra eller rent av sälja er film till en kanal eller streamingtjänst. Om filmen inte går hem i USA hindrar inte det att filmen blir en succé i Sydafrika eller Kina. Säljbolagen kan den internationella marknaden och vet vad som fungerar i vilka länder.
Filmfestivaler
På filmfestivaler finns det mängder av inköpare närvarande. Om ni lyckas få till ett samarbete med ett säljbolag innan en festival ställer de mer än gärna ut er film på en filmfestival.
Gör ni jobbet själva istället är festivaler även ett bra tillfälle att ha med ett gäng goodiebags. Under filmfestivaler ställer säljbolag och enskilda filmskapare upp små bås där de presenterar sina filmer och försöker sälja dem. De största festivalerna för independentfilmer är:
- Toronto Independent Film Festival som äger rum 5/9 – 14/9 – 2019. Torontos filmfestival är en av Nordamerikas största festivaler för mikro- och lågbudgetfilmer. Under mässan närvarar många säljagenturer, distributörer och investerare.
- Berlin Independent Film Festival. Man beskriver det själv som ett epicentrum för lågbudgetfilmer i Europa.